Openstelling (busbanen) op- en afritten Geldropsedijk met A270
Samenvatting van het plan
In het kort gaat het plan “Openstelling op- en afritten A270” over de volgende beslissingen.
- Het openstellen van de op- en afritten van de A270 van en naar de Geldropsedijk voor alle verkeer. Op dit moment zijn deze op- en afritten alleen nog toegankelijk voor bussen.
- Het kiezen van een variant bij goedkeuring van openstelling:
- Variant 1 : Het mogelijk maken van verkeer vanuit Nuenen naar Eindhoven en vanuit Eindhoven alleen linksaf naar Nuenen
- Variant 2 : Het mogelijk maken van verkeer vanuit Nuenen en Geldrop naar Eindhoven en van Eindhoven naar Nuenen en Geldrop.
De belangrijkste achtergrondinformatie kan hier worden gedownload.
Status van het plan
Op dit moment is alleen het effect op verkeersstromen onderzocht indien de op- en afritten van de Geldropsedijk zouden worden opengesteld van en naar de A270. Tot op heden was dit plan een van de maatregelen welke zou voortkomen uit de maatregel Verbindingsboog Meierijlaan.
Normaal gesproken worden gedetailleerde plannen hiervoor gepubliceerd via de website van de gemeente Nuenen.
Tijdens de raadsvergadering van donderdag 10 november is de begroting van 2017-2020 besproken. In de begroting staat ook reeds een voorziening voor het openstellen van de busbanen. Over de exacte gevolgen voor wat dit betekend aan verkeerstoename bestaan nog steeds veel vragen. Gebaseerd op rapporten gepubliceerd door de gemeente Nuenen gaan wij uit van minimaal een verdubbeling van het verkeer over de Geldropsedijk van ca. 7.000 voertuigen per dag nu tot ca 13.00 voertuigen per dag na openstelling. Andere bronnen binnen de gemeente Nuenen gaan uit van een toename naar 23.000 voertuigbewegingen per dag.
Op 10 en 11 november j.l heeft de gemeenteraad van Nuenen uitgebreid vergaderd over de begroting voor de periode van 2017-2020. In deze begroting stond een voorziening van € 80.000 voor “flankerende maatregelen busbanen Geldropsedijk – A270”. Uiteindelijk is de begroting door de Raad goedgekeurd. Echter, mede door onze inbreng en met steun van meerdere lokale politieke partijen in de gemeenteraad is een amendement ingediend en unaniem aangenomen welke het openstellen van de busbanen tegenhoudt, totdat er een totaalplan ligt in de vorm van het regionaal bereikbaarheidsakkoord. Dit amendement is niet zonder slag of stoot door de wethouder overgenomen; de geldelijke voorziening voor deze maatregel blijft onderdeel van de gelden voor de uitvoering van het bereikbaarheidsakkoord. Wat we wel bereikt hebben is dat deze mogelijke maatregel te zijner tijd terug in de raad komt en daar wordt beoordeeld op nut en noodzaak.
Uiteraard houden wij deze plannen in de gaten.